tisdag 16 september 2014

Utställning

När jag skaffade Muffy hade jag aldrig ställt ut en hund innan. Jag tror att jag hade besökt en hundutställning ungefär 15 år tidigare, eller ja, när jag kom dit hade de flesta hundarna redan åkt hem.

Eftersom jag inte visste någonting om hur det gick till, och då menar jag verkligen ingenting, så började jag med ringträning hemma med den lokala hundklubben. Vi var nog det minst ringtränade ekipaget som de någonsin sett, men efter att de visat mig hur det gick till övade vi och testade ett par inofficiella först.
Första inoffen var på 4-H gårdens ridhus i Karlstad. Jag hade inga vantar med mig och jeans och skinnpaj eller liknande, och det var i november och flera minusgrader. Jag hade aldrig anat att det skulle ta så lång tid, och att man skulle vänta i flera timmar om man gick vidare också. Blev nästan avskräckt där, men jag tycker att skall det vara så skall det vara...

 Och eftersom jag fortfarande inte begrep mycket om utställningar (läste till ringsekreterare samtidigt för jag tänkte ändå lära mig allt om det) så var jag så dum så jag anmälde till MyDog som min (och min hunds) livs första riktiga utställning. Dessutom var det en finsk specialdomare just den dagen, men sådant begrep inte jag.

Det gick väl bra, förutom nice proportions osv stod det "well presented" i kritiken :-)
Very Good, ukkl2, domare Matti Tuominen på MyDog 2013. Muffy 11 månader.

Ja det gick ju bra det där. Tills Muffy tappade sin valppäls. Hon var lika naken som den dagen hon föddes. Vi åkte då ändå. Till rasspecial i Norge.

Excellent i Kongsberg, Norge.

Vi fortsatte, det var ju ganska roligt det här, och inte blev vi utskrattade iaf.

Tillslut fick hon tillbaka lite päls, och vi hittade en duktig handler också.

Hon fick sitt första CK i Borås när hon var ett och ett halvt.
 E, junkk1, CK, btk4, r-cert i Borås för Ian Rasmussen, juni 2013.

Och hade hunnit med Vänersborg också.
Ett Excellent för Lena Stålhandske i Vänersborg, juni 2013

Mer hann vi inte innan pälsen rasade igen, så det blev att ställa en urfälld hund under hösten, med resultaten Excellent och Very Good ändå.

 Vi gjore ett nytt försök på MyDog nu i vintras, ettårspremiär för mig och Muffy i utställningsringen, men hn fillar inte den utställningen alls, och jag blir stressad jag med. Hon slokar med öron och svans, och jag tycker den är en pärs, så den står vi nog över ett tag.

Sedan var det 2014, ny utställningssäsong och ingen päls under hela våren, då blev det mest Very Good.
Men under de två veckorna som Muffy hade päls hann vi med en utställning, och då kammade vi hem högvinsten.
E, ökk1, CK, btk1, CERT och inte minst BIR! Domare var Arvid Göransson i Alfta forspark. 
Inte nog med det så blev vi BIG-4 i en stor grupp senare på dagen för domare Lydia Erhart från Holland.

Vi kom t.om med i Hundsport.

Lycklig var jag, och vilken tur att jag hade bokat in oss på tvådagars rasspecial i Danmark bara att par veckor efter nu när hon hade päls och allt...

Men när Muffy bestämmer sig för att tappa pälsen, då gör hon det fort och effektivt. Två veckor senare var det inte mycket fluff kvar.
Foto: Melanie Holbæk
Men det gick bra ändå. Sådana här band får man istället för rosetter. Den randiga längst till höger är viktigast, för den betyder att hon fick cert. Hon blev tredje bästa tik, och eftersom de andra två redan var champions så gick det såhär bra.
 Excellent, CK, ökk1, btkl3, CERT för Ashleight Griffin i Fuglebjerg, Danmark, aug 2014
Trots att hon var pälslös avslutade vi sommaren med utställningen i Backamo. Den är så nära så man kan inte låta bli. Blev ett Excellent, och nästa år kämpar vi på :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar