tisdag 13 januari 2015

Fodervärd

En av killarna kommer jag sälja med bibehållen avelsrätt, det som kallas "halvfoder".

Det som önskas av köparen då är helst att de bor så nära så jag kan ta med hunden på utställningar, och om fodervärden bor längre bort att den är intresserad av att själv meritera hunden.

SKK's avtal gäller vilket betyder att fodervärden betalar halva priset på hunden, och således äger den, fodervärden står för de vardagliga kostnaderna för hunden som mat, försäkring och veterinärutgifter som inte har med avel att göra, och jag står för undersökningar som behövs innan hunden går i avel såsom HD-röntgen, ögonlysning och gentester. Tre kullar fram till hunden har blivit fem år är det som gäller på halvfoder.
Det viktigaste för mig är ett bra samarbete, förstås vill jag ha uppdateringar och foton från alla valpköpare och vill att även de hälsokollas när de närmar sig 2 år, och bilder vill jag ha i massor :-), men den är hunden är den jag absolut vill se på utställning och om den sedan går i avel det får tiden utvisa och är inte det viktigaste för mig. Ja, det är inte lätt att veta om den blir en utställningshund när den är 6 veckor heller men det är den som ser mest lovande ut just då. Känner du att det vore något för dig eller undrar något så hör av dig.

Här från SKK:

"Köpeavtal med bibehållen avelsrätt

Köpeavtal med bibehållen avelsrätt innebär att köparen betalar 50 % av hundens pris kontant och att resterande 50 % erläggs genom att uppfödaren behåller avelsrätten, det vill säga rätten till en valpkull (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder) för en tik eller tre valpkullar (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder) för en hanhund.
Enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt gäller avelsrätten för såväl tik som hane till dess att hunden fyllt fem år. Har avelsrätten inte utnyttjats dessförinnan förfaller den utan rätt för överlåtaren att få någon ersättning.
Vid köp med bibehållen avelsrätt är det viktigt med ett gott samarbete och en bra relation mellan uppfödare och köpare. Det är därför angeläget att båda parter noga läst igenom avtalets villkor, såväl framsida som baksida, och att båda har en realistisk uppfattning om vilka förväntningar man kan ha på varandra."


Läs gärna igenom själva avtalet som finns det HÄR (öppna pdf.en, scrolla ner till andra sidan.)

Här kommer bilder på killarna, jag kan säga att det lutar åt att det blir Adonis som jag vill ha ut på foder men jag kommer inte bestämma mig på ett par veckor för än kan man knappt se hur de ser ut när de står på benen och alla är de så fina. Förstås :-)

Arctostaphylos "Arcto"

Adonis

 Aconitum

Anthriscus "Kexet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar