måndag 9 februari 2015

Lite ditt och datt

Idag har jag skickat in alla valpköparnas namn och adresser till Svenska Lapphundsklubben så att de skall få ett gratis medlemsår, jag har även suttit nu på morgonen och lagt in alla valpar i deras databas, så nu är det bara för er att fylla på med foton och info där vartefter valparna växer, HD-status och sådant när det blir dags för det. Ni kan hitta valparna genom att gå in på Muffys sida, klicka på släktingar så ser ni alla hennes valpar.
Slk´s sida är verkligen inte den mest lättnavigerade eller lättanvända, men ni får skrika om ni behöver hjälp. 

Jag tänkte fylla i alla köpehandlingar och grejer så att det var klart men insåg att det är lika bra att jag väntar till onsdag eftermiddag då valparna har blivit chippade och allt det. Jag har försökt fundera ut vilken strategi jag skall ha hos veterinären, för sex lapphundsvalpar är inte lätta att bära i en bur men det får nog bli att jag tar med en kompis så kan vi hämta hälften åt gången från bilen. De skall avmaskas innan, sedan är det vaccinationer, chippning och veterinärbesiktning. 
Tjejerna som förhoppningsvis skall gå i avel skall också tas blodprov för prcd-PRA test, en jäkla massa papper och remisser och jag vet inte vad som skall med för de där blodproven. Om någon av er kommer på innan att ni också vill ha eran valp PRA-testad får ni säga till, det kostar 120 dollar eller liknande. Annars är det inga problem att göra det när de är större om det visar sig att de skall gå i avel, jag tycker bara att det är så lättvindigt att ha det gjort på en gång på min fodertik.

Här kommer lite bilder från de senaste två dagarna. De flesta har ni väl sett på facebook redan.










Annat som jag kan säga men som jag hoppas att alla valpköpare förstår ändå. Det är inga färdiguppfostrade valpar ni får hem. De är inte rumsrena, de är inte det minsta koppeltränade, men de är glada, orädda och sociala. 
En 8-veckorsvalp kan inte hålla sig, så det är upp till er hur bra ni läser av hunden och hur flitiga ni är på att bära ut den när den har sovit, ätit och lekt. Det är absolut ingen idé att bli arg på den för att det blir pölar inne utan det är sådant man får räkna med. Försök vara positiva hela tiden vad valpen än gör. Gör den bus eller skäller så avled den istället och uppmuntra när den gör det ni tycker är rätt. De är riktiga glada skitar de här valparna och så skall det väl förbli :-)
Det är även förbjudet enligt lag att ha hund i bur inomhus i Sverige. Hur ni gör på natten är upp till er, men man kan ju avdela rum och inte låta den knalla iväg i hela huset eller lägenheten. Själv brukar jag ha mina valpar i sängen alternativt spärrar av bredvid sängen så att jag kan stoppa ner handen till valpen på natten om den är olycklig.

Och förresten, ni är välkomna att ta bilder på eran valp från bloggen om ni vill. Man kan säga att bilderna är inkluderade i priset när ni köper valpen. Och vill ni ha fullstora så säg till så kan jag maila dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar