måndag 13 februari 2017

Avmaskning

Idag är det andra avmaskningen, urk tycker valparna, men det behövs avmaskas varannan vecka för valpar har ofta spolmask :-P Särskilt när de har mammor som fångar sork.

Jag fick frågan idag om vaccinationer och sådant. Det är ju så självklart för mig så jag glömmer ju att nämna det, förlåt :-P

Men vid 8 veckor och valparna flyttar så är de:
-Registrerade i SKK (stamtavla)
-Vaccinerade, det görs vid 12 veckor igen och sedan vid ett år så håller vaccinationen i tre-fyra år, vissa vaccinerar varje år, jag tycker att vart tredje räcker.
-Veterinärbesiktigade.
-Chippade, chippnumret loggar man in på jordbruksverket och registrerar, bra om hunden försvinner och någon (typ polisen) läser av chippet, finns det inte registrerat är det inte till så mycket nytta.
-Avmaskade 4 ggr, görs igen vid 12 veckor.
-Valppaket med mat som valpen är van vid, vi ger ett foder som heter Essentials som man beställer på nätet, finns en massa bra märken men just detta passar oss bra och en fördel att få det hemkört till dörren när man bor i skogen.
Halsband har de på sig. Jag kan återkomma till vad de får med sig och vad som kan vara bra att ha, jag vet ju att det är himla kul att köpa saker till sin lilla valp :-) 

Här är lilla Cassiope med rosa läppstift av avmaskningsmedlet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar